Guldhund

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Ingela Karlsson - 8 november 2011 08:00

Det har vi haft i dag!


I dag har det varit kurs på Breviksnäs hos Laila och Christoffer Tideman! Peter Nilsson heter instruktören.

Och vilken underbar dag!!!


Bra väder, bra deltagare, och vilken service med mat och kaffe! Och inte att glömma den fenomenala Peter Nilsson!


Jag kom sent förstås... Jag hade varnat om att jag skulle inte hinna till 8 då Sam ska i väg och allt tar ju sin tid..


Packade och tog med hunden satte henne i bilen för att bege mig söderut. Jag åker förbi gamla huset för att kunna stanna och ropa efter vår älskade Gulleben som inte är hemma ännu. Sorgligt.


Ut vid Macken, dit har jag cirka 7 km... Stannar. Precis när jag svänger ut kollar jag i backspegeln! Vad ser jag! Jo det här:





Oj! Jag bromsar till, glider åt sidan, vände rmig om. Jo visst fasiken har jag tagit med mig fel hund!!!!!!!! Hur är det möjligt! Viska satte sig upp när jag bromsade. Skoja ligger oftast.....


Så det var bara att åka fram ett par kilometer på E 22 och vända vid Bråta avfarten. Åka hem och ta med rätt hund!


Heregud säger jag bara. Vad krävs att jag gör innan någon ringer och de kommer med vita tröjan och lockar på mig..


Eftersom alla alltid vill med så vet jag att jag sagt hennes namn. För de sitter inne vid dörren och så säger jag namnet på den eller dom som ska med. 




Pust.... Jaja iväg kom vi efter detta. Med tanken: Tänk om hon inte satte sig upp så jag sett att jag hade med fel hund. Kommit till Gryt med Viska och ska valla en hel dag!!! Haha herregud!


Vi har tränat massor med hämt i dag, långa hämt för Skoja och svåra hämt. De var över 200 mter på ett kuperat fält. Första uppgiften var (som de andra blev förberedda på i går och jobbade med) att stå i en hagen med nät. Skicka hunden ut ur den hagen för att komma ut i nästa som är ett fält. Hämta fåren som stog cirka 230 meter bort. Fältet var som sagt inte platt! Skitkul!!!

Jag var tveksam att skicka Skoja så hon skulle leta öppning för hon letar inte, hon hoppar! Men vi pratade lite och jag sa att jag provar att se om jag kan styra ut henne. Och det gick super!! en tanke på hopp kunde jag se men lyssnade och gjorde det bra.


Sedan fick vi träna på svåra Ik 1 blandat med IK 2 bana. Peter sa att om han lade en sådan bana ute när han dömde blev man inte populär. Den var svår men heregud så roligt!

Det var förbi smala passager i stället för bredd mellan grindar, kullar med träd, backe upp och backa ned på fältet. Långa avstånd. Delningar och herregud vad mycket. Men så roligt!


 


Skoja skötte sig så förbannat bra! Jag är så nöjd med henne! Vi fick hjälpa hennei biland, hon bytte flock någon gång på ett svårt hämt, men hon lyssnade på långa avstånd och gjorde det jag bad om! Min lilla stjärna!


Jag fibblade lite. Men jag kände verkligen i dag att jag kunde hantera situationen bra. Jag styrde henne bra, jag hittade pausarna hon behövde, var lugn och framförallt lär jag henne jobba på. Kan man skriva man är nöjd med sig själv med? I alla fall så gör jag det. För det kändes så bra, så lugnt, jag kände mig verkligen så säker! Det var en härlig känsla med de svåra uppgifterna vi fick. 


För en van kanske det inte är svårt men för mig och för Skoj!


           


Men jag måste säga att hon har ork denna lilla hund. Hur mycket som helst! Att hon orkade springa alla hämt. Plus att vi jobbade lite mellan att vi väntade på Peter som kanske var hos den andr gruppen. Men hon trampade på. 

Och hon höll i hop. Vid en svår delning tappad jag lite och då tappade hon lite. Annars tappade hon inte huvudet en gång.

Det går inte att beskriva känslan av det vi gjort i dag. 


En eloge till Peter. Vilken pedagog han är. Jag gillar hans lugna sätt, man behöver inte bråka med hundarna om det verkligen inte är kris. Han ser till man förstår INNAN man ska göra ngt. Han ger både ris och ros på ett fint sätt.



En eloge till Laila som fixat med köket trots stressen. En god lunch och god middag! 

Tack Laila och Christoffer för att ni tänker på mig! Jag uppskattar era kurser något oerhört då ÖVK inte anordnar något sådant här för oss nybörjare! Så värdefullt! Och tack för er gästfrihet!


Sedan for jag hem som en stolle för att avsluta dagen med en superbra kurs! 


What a great dag!!


Man kan inte annat än att älska denna lilla varelse på 15 kg! Hon är en fin vallhund, men för övrigt är hon en förbaskat rolig hund, en Skojig hund! 

Kolla blicken. 


Ovido - Quiz & Flashcards